داشتم وب گردی میکردم که یک مصاحبه از سیامک انصاری و همسرش دیدم. به این کاری نداشتم. اما برام جالب شد در جستجوی فرش چرا این صفحه ظاهر شد؟ در نتیجه جستجو پاسخ این پرسش کاشف به عمل آمد بَه! سیامک انصاری، همین بازیگر معروف خودش یه پا فرشی خَفَنه!

در بخشی از این گفتگو آمده بود:
سيامك: من بچه خيابان بهار شيراز هستم. شاید باید تاجر فرش می شدم!
-قبل از اينكه وارد دنياي بازيگري شوي چه كار ميكردي؟
سيامك: من خيلي وقتها با پدرم كار ميكردم. كار در مورد فرش و گليم و توليدات آن هميشه مورد علاقهام بوده. در حال حاضر هم اين كار را دنبال ميكنم. البته آن وقتها كه محصل بودم به پدرم كمك ميكردم اما نه به عنوان شغل... اصولا تمام كساني كه پدرشان در بازار تهران كار فرش يا صادرات داشتند يك دورهاي با پدر كار كردهاند. حالا بعضيها جذب كار شدهاند، بعضيها سراغ كارهاي ديگر رفتهاند. همين رفت و آمدها باعث شد از بچگي نسبت به صنعت فرش شناخت كافي پيدا كنم.
-در ادامه مصاحبه یه چیزایی سیامک در مورد فرش گفت که نشنیده بودم. برام جالب بود. میگه:
تکه های فرش های پوسیده را به هم می چسبانم که اسمش پچ ورک و در موردش اینطوری توضیح میده:
سيامك: پچ ورک بازيابي تكههاي فرشهايي است كه پوسيدهاند، چيزي كه بهنظر ميرسد ديگر به درد نميخورد. اين تكههاي فرش كنار هم دوخته ميشوند و به پشت آن چسب زده ميشود. درواقع قطعهاي از نبوك به آن وصل و شيرازهكاري شده و آماده فروش ميشود. به صورت صنعتي نميتوان روي پچورك كار كرد فعلا به صورت كارگاهي آن را پيش ميبريم. نكته جالب اين است كه پچوركها كنار وسايل قديمي كه ما جمعآوري كردهايم خودشان را نشان ميدهند و از ابتدا تصميم نداشتيم كه اينها را با هم براي فروش بگذاريم.
به این ترتیب مشخص میشه سیامک انصاری هم از اون عرشی های فرشیه
برچسبها: سیامک انصاری, فرش, پچ ورک, قالی
چهارمین همایش دوسالانه دانشجویان و دانش آموختگان فرش سراسر کشور برگزار نشد. این که چرا برگزار نشد را نمیدانم. می گویند بودجه نبود. خوب بودجه که این روزها هیجا نیست. اما نمیدانم چرا به فرش و همایش دانشجویان و دانش آموختگان که میرسد آن هم بعد از دوسال کلهم اجمعین می گویند بودجه نیست و برگزار نمی شود و خلاص!
هرچند سومین دوره آن هم در حد انتظار من حداقل نبود و همان موقع هم عجب نقد تندی برایش نوشتم! ولی حالا که حساب میکنم میبینم همین که بود خودش باز نعمتی بود که الان از همان هم بی نصیبیم. خوب به این میگن ناشُکری دیگه!
به هر حال امیدوارم چهارمین همایش دانشجویان و دانش آموختگان فرش کشور که به همت انجمن علمی فرش تا کنون سه دوره آن برگزار شده برگزار شود تا این بار قدرش را بیشتر بدانیم و شکر نعمتش را بیشتر به جای آوریم.
به همین بهانه بد نیست بیانیه سومین همایش را باهم مروری کنیم و ببینیم چه میخواستیم و چه شده است. قضاوت با شما.
برچسبها: همایش دانشجویان و دانش آموختگان فرش, میرزاامینی, انجمن علمی, بیانیه همایش
ادامه مطلب...
زیبایی شناسی در فرش دستباف یکی از آن موقولههای مهمی است که نیاز به مطالعه گسترده دارد. در دوره کارشناسی فرش درسی تحت عنوان زیبایی شناسی فرش دستباف وجود داشت که در سرفصل جدید حذف شد. با این حال در مقطع کارشناسی ارشد فرش این درس وجود دارد که جای شکرش باقی است.
خلاً بزرگی که در مطالعات فرش شناسی به شدت ملاحظه میشود نقد هنری فرشهای قدیمی و معاصر است. به شکلی که تقریباً هیچ نمونه شاخص مطالعاتی و یا مثالی در نقد هنری فرش دستباف ایران بین منابع مشاهده نمیشود. موارد موجود هم بدون دیدگاه و نظرگاه نقد زیبایی شناسانه فرش میباشند.
با این حال در مورد فرشهای معروفی چون چلسی، شیخ صفی، شکارگاه و ... نقدهایی نه تخصصی زیبایی شناسی بلکه به صورت فرمی و کلی نگاشته شده است که به هیچ وجه در این عرصه کافی نیست و لازم است هنرمندان و منتقدان هنری، به فرش دستباف رویکرد دقیقتری داشته باشند و یک تخته فرش را به مثابه یک اثر هنر تجسمی به نقد بنشینند تا ارزشهای این هنر اصیل ایرانی بیشتر مشخص شود و مورد واکاوی قرار گیرد.
در پروژه درس زیبایی شناسی دوره کارشناسی یک نمونه فرش لچک ترنج اصفهان را مورد تحلیل قرار دادم که در این پست شرح آن را میتوانید دریافت و مطالعه فرمایید. امیدوارم دوستان دست به قلم و اهل تحقیق و تفحص فرش به مقوله نقد هنری فرش دستباف بیشتر و بهتر بپردازند به طوریکه بتوانیم از نوشته های آنها بهرهمند شویم.
فایل PDF این گزارش با حجم شش مگابایت از لینک زیر قابل دسترسی است.
برچسبها: زیبایی شناسی, فرش لچک ترنج, فرش اصفهان, نقد هنری فرش
چند مدتی میشه که ذهنم به طور عجیبی درگیر ارتباط اینترنت و فرش. کلی توی فضای وب چرخ و گشت و گذار داشتم که انعکاس فرش در رسانهای مثل اینترنت به چه صورتِ و چه کاربردهایی میتونه داشته باشه. متأسفانه در ایران فرش هرچند در اینترنت به اشکال مختلفی هست اما از آن بهره لازم متناسب با ظرفیتهایش برده نمیشود. یکی از آن موارد همین بحث تبلیغات است.
اخیراً مقالهای با عنوان «نقش و اهمیت تبلیغات الکترونیکی در صنعت فرش ایران» که مربوط به سال 1383 و نوشته دکتر محمد فتحیان بروجنی و صدیقه رضاییان فردوئی است مطالعه کردم. نسبت به زمانی که این مقاله کار شده واقعاً توجه به این نکته بسیار خوب و مفید بوده. اما با این حال در این مدت اتفاق خاص و قابل تأملی در این عرصه رخ نداده.
از طرفی مقاله عملاً کمتر ارتباطی با فرش دارد و در آن بخشهایی که باید به نکات اصلی و کلیدی عدم بهرهمندی صنعت فرش دستباف از ابزارهای فنآوری اطلاعات اشاره کند و راهکار ارائه دهد سکوت میکند و کاری پژوهش محور علیرغم این که در دسته نشریات علمی پژوهشی به چاپ رسیده نیست. مقاله بیشتر بر مقایسه صنعت فرش دستباف و ارتباط سطحی آن با بازاریابی و تبلیغات الکترونیک میپردازد که بالطبع عمده محدودیتهای ورود به این مقوله و فعالیت در آن نیز پوشیده میماند.
در چکیده این مقاله که در شماره 5 و 6 فصلنامه اطلاع رسانی، آموزشی و پژوهشی مدیریت فردا به چاپ رسیده آمده است:
با توسعه فناوری اطلاعات در سطح جهان و گسترش روز به روز اینترنت در پهنه گیتی، تجارت الکترونیک نیز جایگاه مهمی یافته است. در این میان ایران نیز ناگزیر، به چنین عرصهای خواهد پیوست. در جامعه اطلاعاتی، استفاده بهینه از اطلاعات و تدارک سود بیشتر مورد نظر است. اینترنت خصوصا وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روز به روز بر حجم آن افزوده میشود. در حال حاضر میلیونها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بردارند بر روی سرویسدهندههای مختلف موجود میباشند و این در حالی است که هر روز نیز بر حجم این اطلاعات افزوده میشود. بیشک بهرهگیری از فناوری اطلاعات یکی از حلقههای لازم برای افزایش ارتباطات تعاملی با مشتریان و کارایی تجاری در اقتصاد ملی است. بنابراین پدیده تبلیغات در تجارت الکترونیک از ضروریات تجارت در قرن حاضر میباشد. در حال حاضر 30 درصد بازار فرش جهانی به ایران تعلق دارد که با توجه به قدمت این صنعت در کشور، این رقم شایسته ایران نیست. از این رو باید بکوشیم تا صنعت فرش به عنوان معرف هنر و فرهنگ کهن ایران، به عنوان منبع اصلی صادرات غیرنفتی جایگاه والاتری را در عرصه جهانی کسب نماید. برخی آمار و ارقام چندان مطلوب به نظر نمیرسد، چه باید کرد؟ این مقاله ضمن مروری بر روشهای سنتی تبلیغات در صنعت فرش به بررسی منافع استفاده از روشهای نوین تبلیغات الکترونیکی میپردازد.
برچسبها: دانلود مقاله, فرش, تجارت الکترونیک, تبلیغات