این جســـتار در شماره اول دوماهنامه طره منتشر شده است / صفحات 24 و 25
یکی از هفت مفاهیم اساسی در علم بازاریابی تقاضاست. نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار هفت مفهوم اساسی بازاریابی هستند. وقتی نیازهایانسان تحت تأثیر فرهنگ و شخصیت انفرادی شکل خواسته به خود میگیرد و وقتی این خواسته با قدرت خرید همراه باشد تبدیل به تقاضا میشود. مجموع این سه مورد ما را به سوی کالاهایی میکشاند که میتوانند این نیازها و خواستهها وتقاضا را برآورده سازند.
یکی از وظایفی که مدیر بازاریابی بر عهده دارد ایجاد تقاضا برای محصولات سازمان است. وظایف دیگر او منظم کردن سطح تقاضا و زمانبندی آن و ارائه مشخصات تقاضا برای دستیابی به اهداف سازمان است. به عبارت سادهتر مدیریت بازاریابی مدیریت تقاضاست. در هر مقطعی از زمان ممکن است سطح تقاضای واقعی پایینتر یا بالاتر از این سطح مطلوب یا مساوی با آن باشد. این موضوع هشت وضعیت مشخص را رقم میزند. هنر- صنعت فرش دستباف ایران نیز در بازارهای جهانی و داخلی در دورههای مختلف برخی از این هشت وضعیت تقاضا را به نوعی تجربه نموده است و در حال حاضر میتوان بررسی کرد که وضعیت تقاضای فرش دستباف در چه جایگاهی است و وظیفه بازاریابی متناسب با آن چیست.