میرزاکارپت-Mirza Carpet
مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان



تنها توجیهی که خیلی از استادان برای مشکلات رشته دانشگاهی فرش بیان می‌کنند این است که رشته‌های دیگر هم ‌چنین مشکلاتی دارند!
از همین بخش صحبت استادان وام می‌گیرم و نکته‌ای را توضیح می‌دهم:
اخیراً متوجه موضع مثبت مسئولین و سیاست‌گذاران درباره توسعه رشته فرش و راه‌اندازی مقطع دکترای این رشته شدم. این نکته را با سایر رشته‌های هنری در دانشگاه‌ها مقایسه کنید. رشته‌هایی که از نظر منابع مطالعاتی پربارتر و از نظر قدمت، قدیمی‌تر و از نظر برخورداری از نیروی علمی متخصص، قوی‌تر و معقول‌تر از رشته دانشگاهی فرش هستند. آیا همه آن‌ها تا دکترا آموزش دانشگاهی را بسط داده‌اند؟
در حال حاضر رشته‌های مورد تائید وزارت علوم در مقطع کارشناسی گروه هنر ۴۸ عنوان رشته، در مقطع کارشناسی ارشد ۷۶ عنوان رشته و در مقطع دکتری ۱۴ عنوان رشته است. وقتی به عناوین رشته‌ها در مقطع دکتری دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم جای رشته‌هایی مثل موسیقی، نقاشی، ارتباط تصویری، مجسمه‌سازی، نمایش، سینما، تاریخ هنر، صنایع‌دستی، عکاسی، طراحی صنعتی و … خالی است. رشته‌هایی که قدمت آموزش آن‌ها در دانشگاه‌های ایران و خارج از ایران به‌مراتب بیشتر از رشته فرش است. از طرفی منابع مطالعاتی آن‌ها چه در بُعد منابع آموزشی و چه در بُعد منابع پژوهشی بسیار غنی‌تر است. از طرفی در رشته‌های ذکرشده ارتباط دانشگاه و بازار در اکثر موارد به مرز هم‌زبانی رسیده و دانشجو و دانش‌آموخته آن رشته به‌عنوان جزئی تحمیل‌شده به بدنه آن رشته تخصصی محسوب نمی‌شود. اتفاقی که هنوز در رشته فرش رخ نداده و زبان مشترک دانشگاه و بازار هنوز شکل نگرفته که افزایش مقاطع تحصیلی اتفاقاً به گسست بیشتر بدنه دانشگاه با بازار سنتی فرش منجر خواهد شد.
بااین‌حال نمی‌دانم چرا مسئولین آموزشی و دانشگاهی فرش می‌خواهند سیاست توسعه آموزش عالی که در وزارت علوم دنبال می‌شود تنها با رشته فرش محقق شود و سایر رشته‌ها از این توفیق بی‌نصیب بمانند!
بسیاری از دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته فرش تعداد اعضای هیئت‌علمی تخصصی رشته فرششان در مدت چندین سال ارائه رشته فرش ۳ یا کمتر از ۳ نفر است و اندک هستند دانشگاه‌هایی که تعداد اعضای هیئت‌علمی آن‌ها بیش از ۵ نفر باشند – از مجموع بیش از ۳۰ واحد دانشگاهی ارائه‌دهنده رشته فرش در ایران – بااین‌حال همین مجموعه‌ها در تب‌وتاب ارائه مقاطع بالاتر کارشناسی یا ارشد هستند و همه متفق‌القول‌اند که مقطع دکتری فرش هم یک نیاز ضروری برای فرش کشور است.
قطع به‌یقین کسی مخالف توسعه فرش دستباف در هیچ‌یک از ابعاد آن نیست یا حداقل نگارنده آن افراد را نمی‌شناسد؛ اما هر توسعه‌ای نیازمند ابزارها و روش و راهکارهای خاص خود است که زمان یکی از این ابزارها است و باید با تأمل بیشتری نسبت به توسعه آموزش عالی فرش نگریست. البته اگر واقعاً دغدغه کمک به آموزش و پژوهش در حوزه مغفول مانده فرش را داریم در غیر این صورت توسعه آموزش عالی فرش نه‌تنها دردی از فرش و مشخصاً حوزه آموزش و پژوهش آن دوا نمی‌کند بلکه صرفاً در راستای تأمین منافعِ صنفی خاص است.
در حال حاضر مشکلات درون دانشگاهی و درون‌سازمانی وزارت علوم در مورد رشته فرش به حدی است که هنوز توافق بر ارائه یک سرفصل واحد بین دانشگاه‌ها محقق نشده. سرفصل قرارگرفته در خروجی سایت وزارت علوم مربوط به مقطع کارشناسی رشته فرش که همه دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم ملزم به اجرای آن هستند در بیشتر دانشگاه‌ها اجرایی و عملیاتی نشده است و در برخی موارد حتی سیاست دانشگاه ارائه‌دهنده به دلیل وجود مشکلات سرفصل قادر به ارائه آن نیست. از ۵ دانشگاه ارائه‌دهنده رشته فرش در مقطع ارشد که عمری کمتر از ۵ سال دارد ۳ دانشگاه با یک سرفصل و دو دانشگاه با سرفصلی دیگر رشته را ارائه می‌دهند درحالی‌که هر دو هم مصوب وزارت علوم است. رشد کمی پذیرش دانشجو – کلاس‌هایی با ظرفیت ۴۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد رشته فرش- بدون آن‌که زیرساخت‌های لازم در آن دانشگاه فراهم باشد، تکراری بودن برخی از سرفصل دروس در مقاطع مختلف بدون حتی یک منبع آموزشی معتبر و … همه مشکلاتی است که رفع آن‌ها و مشاهده پیشرفت و ثمربخشی رشته در بدنه بازار و عرصه‌های هنری و فرهنگی مقدم‌ بر توسعه رشته فرش خواهند بود. نکته‌ای که گویا کاملاً مغفول مانده یا سیاست بر این است که ابتدا همه عرصه‌های کمی توسعه را تجربه کنیم و نیروی جوان و سرمایه‌های انسانی و مالی کشور را به باد دهیم و پس از تزریق بیکاری، سرخوردگی و افسردگی در بین نسل جوان و پویای جامعه سپس به کیفیت بیندیشیم!

سید محمدمهدی میرزا امینی
دانش‌آموخته کارشناسی فرش – طراحی
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فرش – مدیریت
دانشجوی دکتری پژوهش هنر


منتشر شده در طره


برچسب‌ها: دکترا فرش, رشته فرش, دانشجویان فرش, اموزش عالی فرش

ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی

دانشگاه هنر شیراز با همکاری شعبه استان فارس انجمن علمی فرش ایران برگزار می کند

کارگاه آموزشی

مقدمه ای بر مفاهیم

کســب و کــارهای اینتــــرنتی

شناخت، طراحی، راه‌اندازی


کســب و کــارهای اینتــــرنتی


 

مدت کارگاه: 4 ساعت

مدرس: سید محمد مهدی میرزاامینی

زمان: شنبه 18 اردیبهشت ماه 1395 - ساعت 9:00 تا 13:00

مکان: بلوار پاسارگاد - خیابان عابدی نبش عابدی 9 - ساختمان شماره 2 دانشگاه هنر شیراز

جامعه هدف کارگاه: تمامی دانشجویان و دانش آموختگان هنر که به نحوی می خواهند آثار و دست آوردهای هنری خود را به صورت آنلاین بازاریابی کنند یا به فروش برسانند.

سطح کارگاه: مبتدی

پیش نیازهای کارگاه: آشنایی مقدماتی با سیستم عامل ویندوز و نرم افزارهای کاربردی

قابلیت‌های شرکت کننده پس از گذراندن دوره: آشنایی مقدماتی با مفاهیم اصلی تجارت الکترونیک و فرآیند ورود به عرصه تجارت الکترونیک در ایران

شرح درس کارگاه:

  • اینترنت چیست
  • آشنایی با ایمیل و کارکردهای آن
  • آشنایی با شبکه های اجتماعی مجازی داخلی و خارجی
  • آشنایی با مفهوم دامنه
  • آشنایی با مفهوم هاست و انواع آن
  • آشنایی با نرم افزار عامل تحت وب
  • آشنایی با وبلاگ و سرویس های وبلاگ دهی ایرانی
  • تفاوت وب سایت، وبلاگ و پورتال
  • آشنایی با نرم افزار آنلاین وردپرس
  • طراحی در وردپرس
  • چگونگی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در وردپرس (درگاه پرداخت، سامانه های اطلاع رسانی، نرم افزارهای فروش فایل و ...)
  • آشنایی با بازاریابی اینترنتی

محل ثبت نام: ساختمان شماره 1 دانشگاه هنر شیراز - چهار راه ادبیات - اتاق 215

                     ساختمان شماره 2 دانشگاه هنر شیراز - بلوار پاسارگاد - گروه فرش

                                               ثبت نام برای عموم دانشجویان آزاد است


برچسب‌ها: میرزاامینی, کارگاه آموزشی, هنر شیراز, کسب و کار اینترنتی

ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی
 
تاريخ : پنجشنبه سیزدهم اسفند ۱۳۹۴

 سید محمد مهدی میرزاامینی


مدتی است در پی انتشار تعدادی از کارهای طراحی ام برخی دوستان می پرسند که نگرانی از کپی شدن آن ها ندارم!؟ باید بگم اصلا! با این که تجربه های متفاوتی از کپی عین به عین کارهایم را داشته ام اما نتیجه مثبت انتشار آن ها به مراتب برایم بیشتر بوده که فکر نمیکنم بی اخلاقی عده ای در کپی بدون اجازه کارها باعث بشه که از انتشار آن ها خودداری کنم. در همین مورد یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد خواندم که برایم جالب بود که نظر شما را هم به آن جلب میکنم


 کتاب: تجارت کردن با قلب

نوشته: پرستون بیلی

مترجم: مهدی نیکوئی


پرستون عزیز،
می‌دانم که قرار است وب‌سایت شرکت من، تصاویری از پروژه‌ها و کارهای برجسته انجام شده ما را به نمایش بگذارد اما تجربه خوبی از این کار ندارم. در گذشته، بارها افراد دیگر و بسیاری از رقبا، از کارهای من کپی‌برداری کرده‌اند. نگران هستم که اگر عکس‌های تبلیغاتی خود را در اینترنت به اشتراک بگذارم، ایده‌هایم به سرقت بروند و مشتریانم را از دست بدهم. آیا نگرانی من معقول است یا باید دست از ترشرویی برداشته و بهترین کارهایم را روی وب‌سایت شرکت به نمایش بگذارم؟
با احترام


 دوست عزیز،

برخی از همکارانم را مشاهده کرده‌ام که تصاویر دم‌دستی خود را روی وب‌سایتشان به نمایش گذاشته و مثل شما قصد داشته‌اند که شاهکارهایشان را به‌طور مستقیم به مشتریانشان نشان دهند. آنها هم نگران مساله کپی‌رایت بودند. حتی همکاران دیگری را هم دیده‌ام که پا را از این هم فراتر گذاشته و وسواس را به نهایت رسانده‌اند. آنها در وب‌سایت شرکت خود، تنها به ارائه توضیحات کتبی و نمایش اطلاعات تماس بسنده کردند.هدف همه آنها تلاش برای حفظ حق کپی رایت خود است. این مساله محدود به سال‌های کنونی نیست و صدها سال است که شرکت‌ها و فعالان بازار کسب‌وکار به‌طور جدی با آن مواجه هستند. همواره تولیدکنندگان بزرگ بازار نگران بود‌ه‌اند که محصولات و خدمات آنها که با سرمایه‌گذاری‌ها، تحقیقات و خلاقیت‌های گسترده به بازار عرضه می‌شوند، با کمترین هزینه و تلاشی از سوی رقبا مورد تقلید قرار گرفته و تمام تلاش‌ها به باد روند.برای مقابله با این وضعیت، دولت‌ها تلاش کرده‌اند که قوانین دفاع از حقوق معنوی را تدوین کرده و با جدیت در اجرای آن همت بگمارند. با این حال، این قوانین در کشورهای مختلف به یک میزان، بازدارنده نیست و باز هم شاهد کپی‌برداری‌های مختلفی هستیم. حتی گاهی قوانین ثبت اختراع هم نتوانسته کمکی به بازار کند و هنوز هم بسیاری از بازیگران بزرگ بازارهای مختلف را می‌بینیم که به جای ثبت محصولات و خدمات منحصربه‌فرد خود و تکیه بر دولت و قانون برای حفظ آن، ترجیح می‌دهند که با مخفی‌کاری، مانع از اطلاع یافتن رقبا از شیو‌ه‌های تولیدی محصولات و خدمات خود شوند.


 نگرانی کافی است

درحالی‌که این نگرانی‌ها را درک می‌کنم و می‌دانم که این مشکل ریشه‌ای باید حل شود، خودم نمونه‌های بسیاری از کارهایم را در اینترنت به اشتراک می‌گذارم و حتی کتاب‌هایی هم منتشر می‌کنم که در آنها تصاویری از پروژه‌های کاری‌ام به نمایش درآمده است. بدون شک، من هم شاهد تعدادی کپی غیرقانونی از کارهایم بوده‌ام. به همین دلیل، دوستانم از من می‌پرسند که آیا نگران این مشکل نیستم که همچنان عکس‌ها و اطلاعات زیادی از تصاویر و کارهایم را در اینترنت قرار می‌دهم. باید به آنها بگویم که نه. واقعا نگران نیستم و فکر می‌کنم که شما هم باید از وسواس به خرج دادن دست بردارید.نگاه من به مساله کپی‌رایت به این صورت است: در ابتدا، زمانی یک نفر، تصویر کارهای شما را کپی می‌کند، دلیلی وجود ندارد که نحوه انجام آن کار را هم بلد باشد. هر چقدر هم که آنها تلاش کنند، تنها می‌توانند تا حدی به‌کار اصیل انجام شده شما نزدیک شوند. دوم آنکه اگر کارهای شما کپی شود، این اتفاق به معنای آن است که کارهای خود را به خوبی انجام می‌دهید. به خودتان افتخار کنید.از این اقدام که به منزله یک تعریف و تحسین است، قدردانی کنید و بدانید که با تکیه بر همین خلاقیت و استعداد می‌توانید در بلندمدت، پیروز قطعی رقابت باشید. هیچ‌کس و در هیچ شرایطی نمی‌تواند از کارهایی که ناشی از منحصربه‌فرد بودن شما و ذهن خلاقتان است، تقلید کند. این مزیت را به وضوح می‌توان در کسب‌وکارهای خدماتی مشاهده کرد. به‌ویژه آن دسته از کسب‌وکارهای خدماتی که مبتنی بر خلاقیت است و برای انجام هر پروژه آن نیاز به انطباق خود با شرایط آن سفارش کاری است.

مساله اصلی که راه گریزی هم از آن نیست، این است که باید کارهای خود را برای جذب مشتریان در معرض نمایش بگذارید. نمونه‌هایی از بهترین کارهای انجام شده شما، بهترین نقش را در قانع کردن و وسوسه مخاطبانی دارد که سر از وب‌سایت شما درمی‌آوردند. اگر هنر خودتان را مخفی کنید که از کپی‌کاری جلوگیری کنید، نتیجه کار مشخص است. کسی نمی‌تواند از کار شما کپی‌برداری کند، اما ممکن است مشتری هم نداشته باشید.در نهایت، خودتان چیزی متمایز ارائه دهید. از خودتان بپرسید اگر وب‌سایت شما اطلاعات، توصیه یا الهام‌بخشی را به دیگران ارائه می‌کند، چه چیزی را باید عرضه کند که در هیچ جای دیگر یافت نشود. در فضای آنلاین، هزاران انتخاب و گزینه مختلف برای شما وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید مخاطبان خود را وادار کنید که شما را دنبال کنند. مواردی که خلاقیت و خدمات شما را منحصربه‌فرد می‌کنند، می‌توانند باعث تمایز وب‌سایت شرکت‌تان هم بشوند. متمایز باشید و هر روز خود را بهتر از دیروز خود بسازید. با بهبود مستمر، فرصت کپی‌برداری کارهایتان را به دیگران نمی‌دهید، البته نباید تغییرات و بهبودهای شما به حدی باشد که احساس ناپایداری و تلاطم را به مشتریانتان القا کند. محورهای کار شما معمولا ثابت است و به ندرت تغییر می‌کند. با این حال، همواره برای تامین بهتر نیازهای مشتریان خود و آن هم به شیوه‌ای متفاوت تلاش می‌کنید.«هر ایده‌ای، یک جورچین است. شما فقط مفاهیمی را که هم‌اکنون وجود دارند، در کنار هم قرار می‌دهید و از دل آن یک ایده جدید بیرون می‌کشید.»

استیون گرانت


منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد | تاریخ 1394/12/6 | پیوند به اصل خبر 


پی نوشت: از ترس مردن خودکشی نکنیم.


 


برچسب‌ها: کپی رایت, آثار هنری, دنیای اقتصاد, طراحی سنتی

ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی
 
تاريخ : شنبه بیست و یکم آذر ۱۳۹۴

همزمان با هفته پژوهش کارگاه اموزشی رنگ و نقطه فرش با نرم افزار فتوشاپ در دو دانشگاه هنر اصفهان و هنر شیراز برگزار می شود.

نوبت اول: سه شنبه - 24 آذرماه 1394 ساعت 8 تا 12 در دانشگاه هنـر شیراز

نوبت دوم: دو شنبه - 30 آذرماه 1394 ساعت 8 تا 12 در دانشگاه هنــر اصـفهان دانشکده صنایع دستی


دانشگاه هنر شیراز


سرفصل کارگاه

آشنایی با مفاهیم رنگ و نقطه کامپیوتری

آشنایی با ابزارهای مورد استفاده در محیط فتوشاپ

آموزش تعریف رجشمار و ابعاد در نرم افزار

آماده سازی و اصلاح طرح مدادی برای رنگ و نقطه

آموزش نقطه گذاری

آموزش کار با وکتورها برای نقطه گذاری

تعریف پالت های رنگی

آموزش شیوه رنگ گذاری و تغییر رنگ

کار با اکشن ها برای تکرار طرح

آموزش ارائه کار به صورت مدادی


دانشگاه هنر اصفهان


علاقمندان برای شرکت در کارگاه می توانند با گروه فرش هر دانشگاه هماهنگی لازم را انجام دهند.

 


برچسب‌ها: رنگ و نقطه فرش, رنگ و نقطه با کامپیوتر, رنگ و نقطه با فتوشاپ, میرزاامینی

ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی

اسلايدر