میرزاکارپت-Mirza Carpet
 
تاريخ : پنجشنبه سوم مهر ۱۳۹۳

بالاخره از پایان نامه دوره کارشناسی ارشدم با عنوان بررسی ارزش ویژه برند جغرافیای فرش دستباف ایران و رتبه بندی آن‌ها در دانشگاه کاشان دفاع کردم. موضوع برند در فرش دستباف از حیث مطالعات نظری، از جمله مباحث ناشناخته است که البته امروزه نیاز مبرمی به آن داریم. همین مسئله هم کار را سخت و از طرفی هم نتیجه کار را جذاب می کرد. برند مناطق جغرافیایی فرش دستباف هرچند یک برند شناخته شده است اما تا هم اکنون هیچ استراتژی راهبردی برای رهبری و هدایت این نام و نشان فرش دستباف ایران  در بازارهای داخلی و جهانی برنامه ریزی نشده. لذا این برند در معرض تغییر و تحولی ضرر زا و آسیب رسان به نام نیک فرش ایران قرار گرفته.

ارزیابی ارزش ویژه برند مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران در این مطالعه گامی مقدماتی در این حوزه است. در ادامه چکیده پایان نامه را میخوانید:


 

نام و نشان تجاری در هنر- صنعت فرش دستباف در سه گونه کلی قابل بررسی و ردیابی است. برند کلی و ملی فرش که در بازارهای جهانی با نام پرشین کارپت شناخته می‌شود و شامل تمامی دستبافته‌های بافته شده در محدوده جغرافیایی ایران است. برند مناطق جغرافیایی فرش دستباف که با نام‌های مناطق شهری، روستایی و عشایری و ایلیاتی شناخته می‌شود مانند فرش کرمان، تبریز، کاشان، اصفهان، هریس، قشقایی و ... .

گونه سوم نیز برند شرکت‌های تولیدی و تجاری و صادراتی فرش است که به شکل محدودتری در بازارهای جهانی و داخلی فرش دستباف شناخته شده‌اند. در این تحقیق بررسی ارزش ویژه برند مناطق جغرافیایی فرش دستباف با رویکرد رتبه‌بندی آن‌ها در دستور کار قرار دارد که با مطالعه مدل‌های مختلف ارزیابی ارزش ویژه برند، مدل آکر پایه نظری این تحقیق قرار گرفت. لذا با توجه به این که برند مناطق جغرافیایی به نوعی «برند محصول» است با تکیه و تاکید بر ویژگی‌های محصول (کیفیت ادراکی) مدل نهایی تحقیق طراحی و تدوین شد. برای جمع آوری داده‌ها 120 پرسشنامه در جامعه آماری تحقیق توزیع شد که نهایتاً 103 مورد از آن تکمیل و قابل بهره‌برداری بود.

با توجه به این که مناطق جغرافیایی ایران و متناسب با آن برند مناطق جغرافیایی فرشبافی گستردگی زیادی دارند و در این تحقیق محدودیت‌های عملیاتی برای پرداختن به تمامی آن‌ها وجود داشت فلذا در یک نظر سنجی عمومی ده منطقه منتخب شناسایی و مورد تحلیل این تحقیق قرار گرفت. این مناطق به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: اصفهان، بیجار، تبریز، ترکمن، فارس، قم، کاشان، کرمان، نائین و هریس.

جامعه این تحقیق فروشندگان، صادرکنندگان و کارشناسان خبره فرش دستباف بودند تا از برآیند رفتار مصرف کنندگان فرش در واکنش به برند جغرافیایی پرسشنامه را تکمیل کنند. نتایج نشان می‌دهد که:

1-ارزش ویژه برند مناطق جغرافیای مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار دارد.

2-برند مناطق مختلف جغرافیایی مورد مطالعه از رتبه بندی متفاوتی برخوردار است.

3-بعد کیفیت ادراکی برند مناطق مورد بررسی در سطح نامطلوبی است.

4-بعد آگاهی از برند مناطق مختلف جغرافیایی مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار دارد.

5-بعد تداعی برند مناطق مختلف جغرافیایی مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار دارد.

6-بعد وفاداری به برند مناطق مختلف جغرافیایی مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار دارد.

7-رتبه بندی مناطق مختلف جغرافیایی به طور کلی و با در نظر گرفتن همه جوانب به شرح زیر می‌باشد:

1-کرمان 2-فارس 3-اصفهان 4-قم 5-ترکمن 6-تبریز 7-کاشان 8-هریس 9-نایین 10-بیجار


 

پی نوشت: اینجا را بخوانید



ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی

در مجموعه ای از فعالیت های اجرایی آخرین مقاله ای که نوشتم در کتاب مقالات همایش بین المللی مدیریت پذیرفته و چاپ شد.  شناسایی و رتبه بندی موانع و پیش برنده‌های صادرات فرش دستباف ایران شاید بتونه کد خوبی باشه که بتوانیم برنامه ریزی کنیم مهمترین عوامل پیش برنده و بازدارنده صادرات فرش دستباف ایران چیست.

فرش دستباف در یکی دو دهه اخیر روند نزولی صادرات را در پی داشته که به عنوان یک کالایی ارز آور لازم است عوامل بازدارنده و پیش برنده آن شناسایی شود. لذا در این تحقیق از مجموع نتایج تحقیقات گذشته مهمترین عوامل و شاخص‌های بازدارنده و پیش برنده صادرات فرش دستباف ایران استخراج و نتایج آماری نشان می‌دهد تنوع طرح و نقش و رنگ متناسب با مد و دکوراسیون روز مهمترین عامل پیش برنده و تحریم‌های تجاری اعمال شده علیه ایران مهمترین مانع صادرات فرش دستباف ایران در دهه‌های اخیر بوده است. این تحقیق با نظر سنجی از 45 نفر خبره فرش دستباف در زمینه‌های تولید و تجارت به انجام رسیده است.


 

برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید


پی نوشت: همکار خوب و فعالم در این مقاله خانم مریم قنبری عدیوی بودند که از همینجا از زحماتشون تشکر میکنم. همینطور از دوستانی که در تکمیل پرسشنامه این تحقیق با دقت و حوصله همراهیم کردند بسیار سپاسگزارم. 



ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی

خبر فراخوان مقاله نقد و بررسی مرکز ملی فرش ایران به شدت این روزها ذهنمو قلقلک میده. اما خوب اگر اسلام دست و پای منو نبسته بود! میشد یه کارهایی کرد. ولی جدای از هر چیزی به نظرم بزرگترین آسیب مرکز ملی فرش در طول یک دهه ای که از تاسیسش میگذره کژتابی در تعاریف اولیه آن هست. مرکز هست چون نبودش توی دولت جای خالی بوده ولی وجودش عملاً دردی از جامعه فرش دوا نکرده و تولید و صادرات فرش دستباف را در یک مسیر با ثبات قرار نداده. بر فرض مثال آیا مرکز میتونه ادعا کنه که رشد صادرات به دلیل عملکرد اونه؟ یا برعکس کاهش صادرات؟! تحقیقاتی که مرکز انجام داده یا حمایت کرده انجام بشه تا چه حد به داد تولید و فروش و صادرات و ... فرش رسیده! چقدر؟ و مهمتر این که چقدر مسیر این مسئله را تعریف کرده تا تولید کنندگان ما گره های کارشون را از طریق علمی بررسی و رفع کنند؟

فکر میکنم فعلا هیچی نگم بهتره. چون یه مَثَلی میگه اگر میخواهی از چیزی تعریف کنی اونو بد نقد کن. و من قصد تعریف کردن از مرکز ملی فرش را ندارم.


متن فراخوان به قرار زیره:

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، این مرکز در نظر دارد به مناسبت دهمین سال تاسیس مرکز ملی فرش ایران با بهره بردن از نظر استادان، پژوهشگران، ‏تولیدکنندگان، صادرکنندگان، دانشجویان و علاقه‌مندان فرش دستباف به آسیب‌شناسی، نقد و بررسی ‏فعالیت‌ها و دستیابی به پیشنهادها و راهکارهای تازه برای بهبود روند فعالیت خود بپردازد تا از این رهگذر ضمن ‏اصلاح کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت با نگاهی نو، هم‌سو با تحقق اهداف متعالی اقتصادی وفرهنگی هنر - صنعت ‏فرش دستباف ایران گام‌های شایسته‌ای  بردارد.‏

‏ازاین رو از همه صاحبنظران در این حوزه، دعوت می‌شود با ارسال نظرات خود در قالب مقاله ای در محورهاي زير، این مرکز را در نیل به ‏این مهم یاری کنند.‏

محورهای مقاله:

‏- نقد و بررسی عملکرد مرکز ملی فرش ایران در حوزه رویکردهای علمی، تحقیقاتی و آموزشی فرش دستباف  ‏با ارایه راهکارهای بهبود.‏

‏- نقد و بررسی عملکرد مرکز ملی فرش ایران در حوزه بازاریابی و صادرات فرش دستباف با ارایه راهکارهای ‏بهبود

‏- نقد و بررسی عملکرد مرکز ملی فرش ایران در حوزه ساماندهی مواد اولیه و تولید فرش دستباف با ارایه ‏راهکارهای بهبود

‏- نقد و بررسی عملکرد مرکز ملی فرش ایران در حوزه تقویت و بهبود وضعیت ذینفعان (بیمه قالیبافان ‏،بهداشت کارگاه‌های قالیبافی و... ) با ارایه راهکارهای بهبود

‏- نقد و بررسی عملکرد مرکز ملی فرش در دستیابی به سلیقه مشتریان بازارهای هدف و انتقال سلایق به بدنه تولید ‏با ارایه راهکارهای بهبود

مقالات باید بر روی لوح فشرده به نشانی مرکز ملی فرش ایران تحویل شود و یا به نشانی الکترونیکی Pajohesh@incc.ir‏ ارسال شود.

‏*مهلت ارسال مقالات تا 30/7/93 پایان مهرماه سال جاری است.

نشانی برای ارسال مقالات: ‏

تهران، سعادت‌آباد، پایین‌تر از میدان کاج، خیابان کیان (13 شرقي)،پلاک 15، ساختمان شهید جعفرپوریان، ‏معاونت تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران يا پست الكترونيكي ‏Pajohesh@incc.ir‏ ‏

‏*مقالات دریافت شده از سوی هیات داوران ارزیابی شده و به 3  مقاله برگزیده جوایزی  به شرح زیر در هفته ‏پژوهش (آذرماه سال 1393)اهدا می‌شود:‏

‏1- نفر اول: 3 سكه تمام بهار آزادي

‏2-نفر دوم: 2 سكه تمام بهار آزادي

‏3-نفرسوم: 1 سكه تمام بهار آزادي

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های 22074425-22092562 (آقای نورپناه) ‏تماس بگیرید.‏



ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی
 
تاريخ : دوشنبه دوازدهم خرداد ۱۳۹۳

حمید کارگر


 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در فراخوانی از دانشجویان و دانش‌آموختگان رشتۀ فرش، درخواست کرد تا ایده ها و نظرات خود را با وی در میان بگذارند. کارگر دانشجویان و دانش آموختگان فرش را گروهی پرشمار و بزرگ از جامعۀ فرش ایران خوانده و گفته: گسترش آموزش دانشگاهی این رشته سبب شده است که هر ساله به شمار دانشجویان و دانش‌آموختگان فرش افزوده ‌شود.

حمید کارگر که خود از دانش آموختگان کارشناسی فرش است اضافه کرده: بر این باورم که با همۀ دشواری‌هایی که پیشِ روی این گروه قرار داشته است، آنان توانسته‌اند در عرصه‌های گوناگون کارنامۀ درخشانی از خود ارائه دهند. بنابراین بر آنم که با پروا به همۀ کمبود‌ها و کاستی‌هایی که از نظر مالی و حقوقی وجود دارد این گروه خوش‌اندیش و دلسوز را در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌سازی‌های مرکز ملی فرش ایران شریک کنم و از بالقوه‌های آنان که به گمانم کمتر بالفعل شده است بهره بگیرم و از سویی دوست دارم دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته نقشی سازنده و پررنگ در سیاست‌های کلان فرش ایران داشته باشند. 
سرپرست مرکز ملی فرش ایران از دانشجویان و دانش آموختگان خواسته بنویسند که چگونه می‌توان این نکات را تحقق بخشید و چه شیوه‌ای بیشتر می‌تواند به این فکر جامۀ عمل بپوشاند؟ تشکیل اتاق فکر؛ تشکیل شورای مشورتی؛ برگزاری نشست‌هایی در دانشکده‌های فرش؛ تشکیل هسته‌های مشورتی در معاونت‌های مرکز ملی فرش؛ یا…؟
وی در پایان خواسته دانشجویان و دانش آموختگان فرش برایش از چگونگی و چندوچون اجرایی ساختن این ایده بنویسند و او را در عملی کردنش یاری دهند.


پی نوشت: دوستان نظری دارند یا اینجا مطرح کنند یا نظراتشون را به ایمیل آقای کارگر Manager@incc.ir ارسال کنند. برای ورود به صفحه اختصاصی فراخوان ها هم اینجا کلیک کنید.

 



ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی

اسلايدر