بالاخره از پایان نامه دوره کارشناسی ارشدم با عنوان بررسی ارزش ویژه برند جغرافیای فرش دستباف ایران و رتبه بندی آنها در دانشگاه کاشان دفاع کردم. موضوع برند در فرش دستباف از حیث مطالعات نظری، از جمله مباحث ناشناخته است که البته امروزه نیاز مبرمی به آن داریم. همین مسئله هم کار را سخت و از طرفی هم نتیجه کار را جذاب می کرد. برند مناطق جغرافیایی فرش دستباف هرچند یک برند شناخته شده است اما تا هم اکنون هیچ استراتژی راهبردی برای رهبری و هدایت این نام و نشان فرش دستباف ایران در بازارهای داخلی و جهانی برنامه ریزی نشده. لذا این برند در معرض تغییر و تحولی ضرر زا و آسیب رسان به نام نیک فرش ایران قرار گرفته.
ارزیابی ارزش ویژه برند مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران در این مطالعه گامی مقدماتی در این حوزه است. در ادامه چکیده پایان نامه را میخوانید:
نام و نشان تجاری در هنر- صنعت فرش دستباف در سه گونه کلی قابل بررسی و ردیابی است. برند کلی و ملی فرش که در بازارهای جهانی با نام پرشین کارپت شناخته میشود و شامل تمامی دستبافتههای بافته شده در محدوده جغرافیایی ایران است. برند مناطق جغرافیایی فرش دستباف که با نامهای مناطق شهری، روستایی و عشایری و ایلیاتی شناخته میشود مانند فرش کرمان، تبریز، کاشان، اصفهان، هریس، قشقایی و ... .
گونه سوم نیز برند شرکتهای تولیدی و تجاری و صادراتی فرش است که به شکل محدودتری در بازارهای جهانی و داخلی فرش دستباف شناخته شدهاند. در این تحقیق بررسی ارزش ویژه برند مناطق جغرافیایی فرش دستباف با رویکرد رتبهبندی آنها در دستور کار قرار دارد که با مطالعه مدلهای مختلف ارزیابی ارزش ویژه برند، مدل آکر پایه نظری این تحقیق قرار گرفت. لذا با توجه به این که برند مناطق جغرافیایی به نوعی «برند محصول» است با تکیه و تاکید بر ویژگیهای محصول (کیفیت ادراکی) مدل نهایی تحقیق طراحی و تدوین شد. برای جمع آوری دادهها 120 پرسشنامه در جامعه آماری تحقیق توزیع شد که نهایتاً 103 مورد از آن تکمیل و قابل بهرهبرداری بود.
با توجه به این که مناطق جغرافیایی ایران و متناسب با آن برند مناطق جغرافیایی فرشبافی گستردگی زیادی دارند و در این تحقیق محدودیتهای عملیاتی برای پرداختن به تمامی آنها وجود داشت فلذا در یک نظر سنجی عمومی ده منطقه منتخب شناسایی و مورد تحلیل این تحقیق قرار گرفت. این مناطق به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: اصفهان، بیجار، تبریز، ترکمن، فارس، قم، کاشان، کرمان، نائین و هریس.
جامعه این تحقیق فروشندگان، صادرکنندگان و کارشناسان خبره فرش دستباف بودند تا از برآیند رفتار مصرف کنندگان فرش در واکنش به برند جغرافیایی پرسشنامه را تکمیل کنند. نتایج نشان میدهد که:
1-ارزش ویژه برند مناطق جغرافیای مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار دارد.
2-برند مناطق مختلف جغرافیایی مورد مطالعه از رتبه بندی متفاوتی برخوردار است.
3-بعد کیفیت ادراکی برند مناطق مورد بررسی در سطح نامطلوبی است.
4-بعد آگاهی از برند مناطق مختلف جغرافیایی مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار دارد.
5-بعد تداعی برند مناطق مختلف جغرافیایی مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار دارد.
6-بعد وفاداری به برند مناطق مختلف جغرافیایی مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار دارد.
7-رتبه بندی مناطق مختلف جغرافیایی به طور کلی و با در نظر گرفتن همه جوانب به شرح زیر میباشد:
1-کرمان 2-فارس 3-اصفهان 4-قم 5-ترکمن 6-تبریز 7-کاشان 8-هریس 9-نایین 10-بیجار
پی نوشت: اینجا را بخوانید