میرزاکارپت-Mirza Carpet
 
تاريخ : دوشنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۲

بیستمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی گلجام منتشر شد. در این شماره از گلجام اولین مقاله رسمی و مشخصی که کار کردم چاپ شد. البته بعد از کش و قوسی طولانی!

این مقاله را با عنوان عوامل موثر بر فروش فرش دستباف و ماشينی در بازار ايران با همکاری استاد خوبم جناب آقای فریبرز صدیقی ارفعی کار کردم. موضوع این کار تحقیقی برای خودم در آن موقع جذابیت بسیار خاصی داشت که خدا را شکر به سامان مناسبی هم رسید.

این شماره گلجام با شش عنوان مقاله در 104 صفحه است که استاد محمد رضا عابد در سرمقاله آن به مقوله مهم و کلیدی این روزهای عرصه علمی فرش یعنی، پژوهش در فرش با عنوان «پژوهش در فرش؛ با ضرورتی چند وجهی و زمان بر» پرداخته است. مسئله و نکاتی که باید بیشتر و بهتر به آن پرداخته شود و استاد عابد به درستی در سرمقاله این شماره به آن اشاره داشته.

در این شماره از گلجام میخوانیم:

نقش مايه طاووس در دست بافته های گليمی اقوام شاهسون و قشقايی/ افسانه قانی


بررسی امکان پذيری ايجاد کارگزاری کنترل کيفيت فرش دستباف با تاکيد بر کارگاه های خانگی/ عباس جوهری، سيد محسن مشرف، دکتر محمد نجار فيروزجايی، مهدی هاديان، رضا الله داد


عوامل موثر بر فروش فرش دستباف و ماشينی در بازار ايران/ سيد محمد مهدی ميرزاامينی، دکتر فريبرز صديقی ارفعی


مطالعه نمادين نقش درخت- ستون و پرنده بر نمازليق های ترکمن/ دکتر بهار مختاريان، شهربانو کاملی


بررسی جايگاه حاشيه در فرش های تصويری دوره قاجار/ حجت اله رشادی، دکتر محسن مراثی


تحليل نقشه فرش های شکارگاهی محمد حسين مصورالملکی بر مبنای فرش های شکارگاهی دوره صفوی/ دکتر علی اصغر شيرازی، حسام کشاورز



برچسب‌ها: شماره بیست گلجام, گلجام, فصلنامه فرش, فصلنامه علمی پژوهشی فرش

ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی
 
تاريخ : سه شنبه نهم مهر ۱۳۹۲
هر آنچه می‌خواستید دربارۀ تابلوفرش بدانید اما جرات پرسیدنش را نداشتید!


در دورۀ صفویه تصویرگری و منظره‌سازیِ طبیعت‌گرایانه به سبک غربی گسترش می‌یابد و سبب دگرگونی‌هایی در پسند زیباشناسانۀ ایرانیان می‌شود. پیرو این رویداد بازنمایی طبیعت در هنرهای گوناگون مانند فرش نیز رونق می‌گیرد. با گسترش گرایش‌های طبیعت‌گرایانه طرح‌ها و نقوش سنتی که گاه ارزش نمادین داشته‌اند جای خود را به طرح‌ها و نقش‌هایی بی‌پیشینه در فرهنگ فرش ایرانی می‌دهند.
تصویربافی در دورۀ قاجاریه بیش‌ازپیش رواج می‌یابد و کاربرد فرش نیز کمابیش سویۀ تزیینی و تبلیغی پیدا می‌کند. این دست رویکردها رفته‌رفته به تابلوبافی می‌انجامد. در سال‌های اخیر هم‌پای پیشرفت‌هایی‌ در زمینۀ بافت، رنگرزی و حتا فناوری، پدیده‌ای پا به گسترۀ فرش ایرانی ‌گذاشته است به نام تابلوفرش.
گسترش تابلوفرش به‌ویژه در سی سال گذشته پیامد رخدادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چندسویه‌ای است که طره در چهارمین شمارۀ خود که آذرماه ۱۳۹۲ منتشر می‌شود، به آن‌ها می‌پردازد. از این‌رو از پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان گرامی درخواست می‌شود با توجه به موضوع این شماره جستارهای خود را تا یکم آبان ماه ۱۳۹۲ به نشانی‌الکترونیکی torreh.mag@gmail.com بفرستند.

پی نوشت: میدونم که مدت زیادیه وبلاگم طره ای شده! اما خوب چه میشه کرد؛ من خودم هم مدت هاست طره ای شدم :)

برچسب‌ها: طره, فراخوان شماره چهارم طره, تابلو فرش, تابلو بافی

ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی

در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه فرش ایران سمینار آموزشی و کاربردی "فرش،رسانه، تبلیغات" به همت نشریه تخصصی طره برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی نشریه طره در این سمینار که روز شنبه ششم مهرماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود؛ برخی از متخصصان و استادان حوزه رسانه و تبلیغات به ارائه دیدگاه های خود درباره چگونگی پیوند میان فرش با حوزه رسانه می پردازند.
بر پایه این گزارش، فرش دستباف ایران با وجود قدمت و پیشینه ارزشمند و شهرت جهانی چنانکه باید و شاید از اصول تبلیغات بهره نبرده و جایگاه مناسبی در رسانه ها ندارد. این سمینار می کوشد تا ضمن تبیین بایدها و نبایدهای این مقوله به حضور شایسته فرش ایرانی در رسانه ها کمک کند.
سمینار یاد شده ساعت 15 روز شنبه ششم مهرماه در سالن سبز نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.


برچسب‌ها: طره, سمینار فرش رسانه تبلیغات, نمایشگاه فرش ایران

ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی
 
تاريخ : جمعه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۲

دربارۀ فرش و بازار؛ نگاه ویژۀ سومین طره



سنت دیرپای فرش‌بافی ایران در دورۀ قاجاریه رو به صنعتی‌شدن نهاد و ورود شرکت‌های بیگانه در آن به تولید کلان و افزایش صادرات انجامید. این دگرگونی‌ها سبب شد سویۀ اقتصادی فرش از سویه‌های فرنگی و هنری‌اش پررنگ‌تر بنماید. بنابراین، فرش در حجره‌های بازار خانه گزید و به کالایی صرفاً اقتصادی تبدیل شد.
بودند پژوهشگران و دوستدارانی که کوشیدند نگاهی دیگرگونه و به‌دور از سویه‌های اقتصادی به فرش بیندازند، اما کم‌شماریِ متن‌های پژوهشی امروز گواهی است بر اندک‌بودن این‌گونه نگرش‌ها. از سویی، ذات سودجو و تنگ‌چشم بازار راه را بر مدون‌کردن داده‌ها و تجربه‌های بازارگانی و تبدیل آن‌ها به دانش می‌بست. همچنین، ویژگی‌های مردمی و کاربردی فرش سبب گرایش هرچه بیشترِ فرش به سوی بازار شد که شوربختانه همین نگاه اقتصادی هم به‌ویژه در سال‌های اخیر سنجیده نبوده است.
به‌پیشنهاد انجمن نویسندگان طره، بر آن شدیم که ازاین‌پس به‌فراخور زمان و رخدادها هر شماره از طره را برپایۀ موضوعی سامان بندیم و نکته‌های پیرامون آن را موبشکافیم. در همین راستا و به‌بهانۀ بیست‌ودومین نمایشگاه فرش دست‌باف ایران بنیان سومین شمارۀ طره را بر «فرش و بازار» نهادیم و کوشیدیم از سویه‌های گوناگون آن را بنگریم.


برچسب‌ها: طره, شماره سوم طره, فرش و بازار, نمایشگاه بزرگ فرش ایران

ادامه مطلب...
ارسال توسط سید محمد مهدی میرزاامینی

اسلايدر